..:: Epilog Seorang Hamba ::..

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


Alhamdulillah...Segala puji-pujian bagi Allah, Tuhan yang mencipta dan mentadbir alam. Mengatur seluruh isi alam dan hanya Engkau Yang Maha Berkuasa. Salam dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Alhamdulillah…… Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Mengetahui. Apa yang terbaik untukku hanyalah DIA yang lebih Mengetahui…kerana aku yakin tiada yang sia-sia...

Tegarlah diri membina keyakinan..hadirlah ketenangan dan keyakinan dengan iringan kasih sayangNya..insyaAllah..janji Allah itu benar..pastikan terjadi, yakinlah!

Ya Allah!...
Kubuka lembaran catatan ini dalam mencari cinta kepadaMu. Telah kudaki puncak derita sengsara tatkala Kau tiada dihatiku. Telahku jatuh tersungkur ke lembah hina bila hatiku jauh daripadaMu. Telahku terapung di langit kecewa bila hilang namaMu dari jiwaku...

Ya Allah!...
Maka sehinanya sifat kehambaanku ini...restuilah perjalananku ini mencari cintaMu...
Dalam meraih cintaMu. Agar tidak sesat diriku ini di penjuru waktu...

Ya Allah!...
Tiada serinya hidupku ini meskipun melimpah kasih insan datang tiada pula kasihMu dihatiku. Andai tiada juga kasihku untukMu di hatiku maka restuilah perjalanan batinku ini....
di dalam mencari jalan untuk pulang kepadaMu dengan cinta yang suci...

.......Kadang-kadang aku keletihan diperjalanan ini....Namun kadang-kadang aku begitu bersemangat meniti harapan masa depan....

Ya Rabbi....
Aku berjalan melewati permukaan bumi yang tinggi, yang rata dan kubawa bersama hatiku ke mana sahaja. Tetapi mengapakah sering kali aku lupakan diriMu. Sedangkan yang kulewati tiada sebesar zahrah pun yang bukan ciptaanMu. Maka tanpa sedar....tanpa adanya layak untuk diriku memijak bumiMu ini....
Masih jua Engkau sambungkan nyawa dan rezeki buat diriku."

Ya Allah!...
Aku mencari di mana hatiku, di mana tumpuanku dan di mana tuju kasih sayangku. Kepada siapakah telah aku terbangkan rindu ini...lalu mencarilah aku seperti orang yang tersesat jalan. Sesekali aku yakini bahawa jalan yang kupilih itu adalah benar, tetapi kenapa tidak ketemui tanda-tanda kebenaran di sepanjang jalan yang kulalui itu? Di manakah tanda-tanda itu atau akukah yang tersalah memilih arah? Jika begitu di manakah pula jalan untukku kembali??"

Ya Rabbi...
Demi kelembutan cintaMu, aku memohon untuk sujud hanya di bawah limpahan rahmat dan ampun kasihMu. Tidak aku melihat akan sia-sia Engkau ciptakan jasadku ini. Pun bukan hanya untuk bergembira.

Ya Allah....
Meskipun kerap kali aku rasakan betapa tak layaknya diri ini untuk memijak walau sebutir pasir di bumiMu, apalagi untuk meneguk dinginnya air pada kala tekakku kehausan, namun berilah aku kekuatan dan keampunanMu untuk kukembali berdiri menyuci diri dan hati. Untuk kembali mentaati dan melaksanakan amanahMu yang terpikul di bahuku. Maafkanlah kealpaanku dan kelalaianku pada waktu dahulu. Terimalah daku untuk kembali kepadaMu."

Daripada seorang hamba kepada TuhanNya......Ameen!!

0 komentar: